De grote storing bij de gemeente Den Haag een maand geleden, waardoor veel afspraken bij de publieksbalies in het stadhuis niet door konden gaan, blijkt te zijn veroorzaakt door een loszittende afdekkap in het datacenter van de gemeente aan de Leyweg. Dat schrijft burgemeester Jan van Zanen in een bericht aan de gemeenteraad.
Op donderdag 20 februari trad de automatische brandmelding en blusinstallatie van het datacenter in werking. De brandweer constateerde dat er geen direct gevaar was, maar na controle van het datacenter bleek wel dat een deel van de stroomvoorziening roodgloeiend was. "Deze oververhitting kon plaatsvinden door een loszittende afdekkap", aldus Van Zanen. "Dit is inmiddels aangepast."
De IT-systemen werden vervolgens gecontroleerd uitgeschakeld om reparaties aan de stroomvoorziening mogelijk te maken, waarna het datacenter werd vrijgegeven. Het gecontroleerd herstarten van de IT-systemen duurde uiteindelijk tot zaterdag 22 februari om 21.00 uur.
Geen netwerkstoring
Burgemeester Van Zanen benadrukt dat er geen sprake was van een netwerkstoring. "Belangrijke gegevens zijn niet verloren gegaan of gewijzigd doordat tijdig en weloverwogen de IT-systemen bewust gecontroleerd en beheerst uitgeschakeld zijn. Daarmee is dataverlies voorkomen."
Door de succesvolle reparatie aan de stroomvoorziening en het opnieuw vullen van blusinstallatie is ook de ruimte van het datacenter sinds woensdag 5 maart weer volledig operationeel.
Verschillende bibliotheekfilialen in Den Haag hadden ook last van de computerstoring. De Centrale Bibliotheek aan het Spui en de wijkbibliotheken in het Laakkwartier en Bouwlust waren daarom vrijdag gesloten. Ook konden online formulieren en sommige apps van de gemeente, zoals de parkeerapp, niet worden gebruikt.